
Invention Squad – Lesson 5, Part 5/5
🎨 Design for Someone
Μπορεί η ομάδα να σχεδιάσει και να κατασκευάσει ένα ρομπότ που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός συγκεκριμένου ατόμου;
Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές αναλαμβάνουν τον ρόλο σχεδιαστών και μηχανικών για να δημιουργήσουν ένα ρομπότ που εξυπηρετεί τις ανάγκες ενός συγκεκριμένου ατόμου. Εξερευνούν έννοιες όπως η ενσυναίσθηση, η προσαρμογή σχεδίου και η επίλυση προβλημάτων, δοκιμάζουν διαφορετικές λύσεις και αξιολογούν ποια είναι η πιο αποτελεσματική.
🎯 Στόχοι του μαθήματος
- Κατανόηση της σημασίας της ενσυναίσθησης στον σχεδιασμό
- Σχεδίαση και κατασκευή ενός ρομπότ που ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες ανάγκες
- Εφαρμογή της μεθόδου δοκιμής και βελτίωσης
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και δημιουργικής σκέψης
🔍 Εξερευνώ
- Παρουσιάζουμε την αποστολή: Η ομάδα πρέπει να κατασκευάσει ένα ρομπότ που να εξυπηρετεί τις ανάγκες ενός συγκεκριμένου ατόμου.
- Συζητάμε τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του ατόμου για το οποίο σχεδιάζεται το ρομπότ.
- Οι μαθητές ξεκινούν να σχεδιάζουν την κατασκευή με βάση τις πληροφορίες που έχουν συγκεντρώσει.
📸 Κατασκευή:
🛠️ Εξηγώ
- Οι μαθητές κατασκευάζουν το ρομπότ και το παρουσιάζουν στην τάξη.
- Δοκιμάζουν το ρομπότ και παρατηρούν πώς λειτουργεί, αν είναι αποτελεσματικό και αν πληροί τα κριτήρια.
- Συζητούν ποιο μέρος του σχεδιασμού επηρέασε το τελικό αποτέλεσμα.
📸 Κώδικας:
Οι μαθητές δημιουργούν δικό τους πρόγραμμα με στόχο την ακριβή λειτουργία του ρομπότ – χωρίς έτοιμα blocks.
💡 Εφαρμόζω
- Πραγματοποιούν επαναλαμβανόμενες δοκιμές και βελτιώσεις.
- Αλλάζουν παραμέτρους (π.χ. υλικά, δομή) για καλύτερη απόδοση.
- Συγκρίνουν τα αποτελέσματα και αναλύουν τι λειτούργησε καλύτερα.
🧠 Αξιολογώ
- Ποια επιλογή βελτίωσε τη λειτουργία του ρομπότ;
- Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε και πώς τις ξεπεράσατε;
- Αν είχατε περισσότερο χρόνο, τι θα αλλάζατε στον σχεδιασμό σας;
📊 Παρατήρηση κατά τη διάρκεια
- Παρατηρούμε τη συνεργασία στην ομάδα και την προσέγγιση επίλυσης προβλημάτων.
- Καταγραφή: Χρειάζεται καθοδήγηση – Εργάζεται ανεξάρτητα – Διδάσκει άλλους
🧍♂️ Αυτοαξιολόγηση
- 🟡 Κίτρινο: Έκανα προσπάθεια να σχεδιάσω και να βελτιώσω το ρομπότ.
- 🔵 Μπλε: Έφτιαξα ένα λειτουργικό ρομπότ μόνος/η μου.
- 🟢 Πράσινο: Βοήθησα και την ομάδα μου να πετύχει καλύτερο αποτέλεσμα.
🗣️ Ανατροφοδότηση Συμμαθητών
- Μου άρεσε όταν εσύ…
- Θα ήθελα να μάθω πώς κατάφερες να…
🧩 Tips
- Κατασκευή: Δώστε ελευθερία στους μαθητές – δεν υπάρχουν “σωστές” λύσεις.
- Προγραμματισμός: Ενθαρρύνεται η δημιουργία custom κώδικα με πειραματισμό.
🔁 Διαφοροποίηση
Απλοποίηση:
- Δίνουμε απλό σχέδιο ή βασικό παράδειγμα κατασκευής.
- Δουλεύουμε με προκαθορισμένο πρόγραμμα που απλά κινεί τα στοιχεία του ρομπότ.
Αύξηση δυσκολίας:
- Χρήση επιπλέον αισθητήρων για ενεργοποίηση λειτουργιών.
- Σύγκριση απόδοσης με διαφορετικά σενάρια (υλικά, δομή).
📚 Επέκταση σε Γλώσσα
- Οι μαθητές γράφουν ή ζωγραφίζουν μια ιστορία για το ρομπότ και την περιπέτειά του στην εξυπηρέτηση του συγκεκριμένου ατόμου.
- Παρουσιάζουν την κατασκευή τους με αφήγηση ή σλόγκαν.